Máslo, ghee či rostlinná pomazánka? Které z toho je nejkaloričtější? Co si dopřát a jak hubnout bez vyloučení pečiva

Related

Rozlučka se svobodou: Striptýzové vystoupení jako hlavní zábava večera

Striptýzová show se hodí k různým příležitostem, jednou z nich je...

Fotokoutek na svatbu 

Fotokoutek na svatbu byl velmi spontánní nápad, který se...

Jak předejít syndromu vyhoření

Občas je práce více než dost. Měli byste být...

5 tipů, jak vybrat dokonalý dárek pro manžela

Pro sestru nebo kamarádky je vybírání dárků často jednoduché....

Share

Zamysleli jste se někdy nad tím, kolik kalorií mají pomazánky a pomazánky, které si dáváte na pečivo? Z jejich hodnot se vám zatočí hlava.

I vy milujete vůni čerstvého chleba? Určitě se vám sbíhají slínky už jen při pomyšlení na něj. Mnohé ženy při shazování kilo navíc automaticky z jídelníčku vyloučí pečivo v domnění, že z chleba se nejvíce tloustne.

Pravda je však taková, že problém vzniká právě tím, co si na chléb natřete. A samozřejmě tím, kolik toho chleba s pomazánkou sníte. Nemějte ale hlavu ve smutku, pokud víte jak na to, tukové polštářky vám na těle nepřibudou.

Chléb vyloučit nemusíte
Určitě nemusíte mít stres z toho, pokud si pečivo při dietě dopřejete. Odborníci na zdravé hubnutí nedoporučují chléb při hubnutí ze stravy vyloučit. Je totiž zdrojem polysacharidů a díky jeho pravidelnému zařazení do jídelníčku, je hubnutí udržitelné a syté.

Přemýšlejte již v obchodě
V první řadě se zamyslete nad tím, co si na pečivo natíráte a v jakém množství. Právě různé pomazánky mohou být opravdu kalorické. Ať už do košíku v potravinách automaticky dáváte máslo, ghee, rostlinná másla, tvarohové pomazánky nebo humus, je na čase přečíst si etikety. Jejich složení vás může překvapit.

„Všímejte si zejména obsahu kalorií, obsahu tuku, obsahu nasycených tuků, těch je vhodné jíst s mírou. U pomazánek si prohlédněte také obsah soli,“ řekla ředitelka Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment® PharmDr. Kateřina Skybová.

Největší kalorické bomby
Mezi nejkaloričtější pomazánky bez pochyb patří ghee máslo (3700 kJ/100g), běžné máslo (3000 kJ/100g) a samozřejmě olej (3400 kJ/100g), do kterého se zvykne chléb namáčet či smažit. Tyto dobroty umí s váhou pěkně zamávat, proto je konzumujte střídměji nebo nahraďte méně kalorickými.

Ghee máslo
Ghee neboli tedy propuštěné máslo je bezvodý tuk získaný z másla. Dnes je velmi oblíbené a propagované jako zdravé, protože má nízký obsah laktózy a kaseinu. Když se ale podíváte na jeho kalorickou hodnotu, zůstanete překvapeni.

„Pravdou je, že má o 20% kalorií více než běžné máslo ao 20g/100g nasycených mastných kyselin, které nepříznivě působí na kardiovaskulární systém. Během výroby ghee másla může také docházet k oxidaci cholesterolu. Ten je spojován se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních onemocnění. Oxidovaný cholesterol se například v běžném másle nevyskytuje,“ řekla odbornice na fit linii.

Rostlinná másla
Alternativou k běžnému máslu jsou rostlinná másla, která jsou vytvořena ztužením olejů. Mají špatnou reputaci, protože v 90. letech se vyráběly technologií, kde během výroby vnikaly i nezdravé trans tuky. Dnes je tomu ale už jinak a tyto pomazánky jsou bezpečné a často jsou do nich přidávány i zdravé omega 3 mastné kyseliny a vitamíny rozpustné v tucích.

„Obsah nasycených mastných kyselin je jen do 10% (10g/100g), což je mnohem méně než má běžné máslo (47%) či ghee (67%). Nemluvě o cholesterolu, který se v rostlinných pomazánkách nevyskytuje vůbec. Jsou proto vhodné i pro lidi s kardiovaskulárními onemocněními,“ vysvětlila Skybová.

Odbornice na zdravé stravování doporučuje jíst rostlinné pomazánky i při hubnutí. \“Energeticky jsou na tom tyto pomazánky lépe, mají jí až o polovinu méně kalorií než běžné máslo (1200 – 1600 kJ/100g),\“ doplnila.

Pomazánky z tvarohových sýrů
Pokud máte chuť na změnu, můžete sáhnout i po něčem novém a jídelníček si trochu zpestřit. „Rádi používáme a doporučujeme pomazánky z tvarohových sýrů, které obsahují méně tuku a více bílkovin a jejich energetická hodnota se pohybuje kolem 1000 kJ/100g. Novinkou jsou tvarohové pomazánky v kombinaci se sýrem skyr, které obsahují jen 500 kJ/100g,“ radí výživová poradkyně.

Pomazánky z luštěnin a sóji
Mnohé ženy milují pomazánky z cizrny, humusu, čočky, bílé fazole či sóji. Tady si ale třeba dobře vybrat a v hlavě kalorie přepočítat. „Jejich obsah tuku dokáže být poměrně variabilní a jejich energie se tak pohybuje od 600 až do 1300 kJ/100g. Obsahují méně proteinů než tvarohové pomazánky, ale obsahují i ​​sacharidy a přidanou sůl,“ říká odbornice.

Jak hubnout tak, abyste nemuseli vyloučit chléb a pomazánky?
Když si chcete na chlebík přece jen něco dobrého natřít, pochutnat si a zároveň udržet kalorie na uzdě, stačí, pokud budete dodržovat pár základních pravidel a ručička na váze nahoře nepůjde.

spot_img